Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
czwartek, 9 maja 2024 21:26

Ceny produktów Karcher zawyżano!

Ceny produktów Karcher zawyżano przez ponad 20 lat - tak ustalili przedstawiciele UOKiK. Proceder dotyczył zarówno sprzętu dla użytkowników indywidualnych, jak i dla profesjonalistów.
Ceny produktów Karcher zawyżano!

11 stycznia 2023 r. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta poinformował, że Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył na spółkę Karcher 26 mln złotych kary za sztuczne zawyżanie cen. Przez ponad 20 lat Karcher ustalał minimalne ceny detaliczne na swoje produkty, zarówno te sprzedawane stacjonarnie, jak i te sprzedawane w Internecie.

Ceny produktów Karcher zawyżano przez lata

Jak wynika ze zgromadzonego materiału dowodowego – zgodnie z komunikatem UOKiK – od końca lat 90. firma była w porozumieniu z dystrybutorami i ustalała minimalne, sztywne ceny detaliczne produktów marki Karcher. Zmową cenową objęte by takie produkty, jak:: myjki, odkurzacze, urządzenia wysokociśnieniowe, mopy, zamiatarki, szczotki elektryczne, froterki czy urządzenia do czyszczenia wykładzin – podaje UOKiK. Ceny zawyżano zarówno na asortyment, który przeznaczony jest do stosowania w domu, jak i ten, z którego korzystają profesjonaliści. Urząd informuje jednocześnie, że proceder zawyżania cen realizowano w sklepach stacjonarnych i internetowych.

– Zmowa rozpoczęła się już pod koniec lat 90., co oznacza, że przez ponad 20 lat nie można było kupić w Polsce produktów popularnej marki Kärcher taniej niż po odgórnie narzuconych cenach. To bulwersująca sprawa przede wszystkim ze względu na okres trwania zmowy rynkowej – stwierdził Prezes UOKiK.

Od 2005 roku ustalanie minimalnych cen dotyczyło przede wszystkim sklepów on-line.

Ceny produktów Karcher ustalano w zmowie

Jak przekazał Urząd, w umowach pisemnych zawieranych przez Karcher i ogólnych warunkach współpracy handlowej znajdowały się m.in. postanowienia, zgodnie z którymi dystrybutorzy mogli kształtować ceny produktów tylko na warunkach ustalanych przez spółkę. Podmioty sprzedające produkty po niższych cenach były karane odbieraniem rabatów, pozbawianiem wsparcia marketingowego, a w skrajnych przypadkach możliwe było nawet wypowiadanie umów współpracy. W swoim komunikacie UOKiK dodaje jednocześnie, że: ..część sprzedawców aktywnie uczestniczyła w procederze dyscyplinowania reszty podmiotów, informując spółkę Karcher o niższych cenach.

 

 

 

 

 

 

 

 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze